فرهنگ
درباره وبلاگ


منم كوروش منم بابك منم آذر منم آرش / منم آن رستم دستان منم آن ببر تنگستان / به نام هور مزدایـم به اسم پاك ایرانم / قسم تـا آخـرِ دنیــا كه بــر ایـن خاك دُژبانـم / قسم بـر تخت جمشیدم قسم به آبیِ خلیج پارس / قسم بر روحِ خرمّدیــن دوباره می برم بـرعرش تو را ای مام بی همتا / دوباره میكنم تاجى تـو را من بـر سر دنیا /
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 

در پی کشته شدن سربازایرانی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان جمعی از ایرندوستان آذری در واکنشی به موقع انزجار خود را از قتل سرباز ایرانی  که برخلاف مقررات بین المللی، و توافقات دو جانبه و اصول حسن همجواری صورت گرفته  ابراز داشتند و آن را محکوم داشتند

متن نامه:

جناب اقای الهام علیف رییس کشور جمهوری آذربایجان_ جعل تاریخ ایران و آذربایجان ،سخن رانی های تحریک آمیز و در تعارض با یکپارچگی سرزمینی ایران و پشتیبانی مالی از اشخاص حقیقی و نهاد های تجزیه طلبی چون احمد اوبالی و محمود علی چهر گانی از سوی دولتی که خانواده شما با استبداد تمام مقدرات آن را در دست دارند کافی نبود که خبر دار شدیم مرزبانان شما بر خلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی و قوانین حقوق بین الملل،سرباز وظیفه ای ایرانی را در روز چهارشنبه دستگیر نموده و ناجوان مردانه کشته اند.گزارش مرزبانی ارتش ایران نشان می دهد که سرباز ایرانی زنده دستگیر شده و سپس در معرض تیر اندازی قرار گرفته است.آقای علیف ! بترسید از خشم ملتی چون ایران که تا....

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

فردوسی بیش از هر شاعر دیگری در دیوان خود آذربایجان را مورد ستایش و تکریم قرار داده است.
حكيم توس آنچنان جايگاه والايي براي آذربايجان قائل بوده كه اين سرزمين را نماد پيروزي وهومني بر قواي اهريمني مي داند .
آذربايجان در كلام فردوسي جايگاهي است كه در آن رسالت كيخسرو مورد تاييد يزدان قرار مي گيرد . خاك مقدس آذربايجان به اين قهرمان ايران زمين نيرو مي بخشد و او را شايسته فرمان روايي مي سازد . سرآخر نيز پيروزي نهايي او بر دشمنان در آذربايجان رخ مي دهد ، آري فردوسي در اسطوره كيخسرو نقش منحصر به فردي براي آذربايجان قائل گرديده و اين سرزمين را براي هميشه تاريخ ، خاستگاه جنبش هاي ايراني و تجلي گاه پيروزي ايرانيان مي داند . نقشي كه فردوسي براي آذربايجان به تصوير كشيده ، بعدها در طول تاريخ بارها تكرار شده ، جنبش صفويه از اين خطه پديدار مي گردد ، نادر در آن بار ديگر طرح امپراتوري بزرگي را مي ريزد ، نهضت مشروطيت ايران نيز از اين ديار ظهور كرده و به بزرگ ترين پيروزي هاي خود دست مي يابد .



ادامه مطلب ...


 

بیوگرافی:

خالق هوپ هوپ نامه

ميرزا علي اكبر طاهرزاده، متخلص به صابر، متولد 1241 ش 300 ماه مه 1862( در شماخي ، بنيانگذار شعر واقع گراي آذربايجان و شاعر طنز پرداز چيره دست، بدون ترديد يكي از برجسته ترين و بزرگترين شعراي طنز سراست كه شعر و قلمش هردو به مفهوم واقعي ، در خدمت مردم ستم كشيده و رنج ديده و در دفاع از آزادي و عدالت اجتماعي قرار داشت.
صابر چندي در مكتبخانه هاي قديم و سپس در مكتب سيدعظيم شيرواني كه با اصول جديد اداره مي شد آموزش ديد. حال و هواي اين مكتب با مكتبخانه هاي ديگر متفاوت بود.


 



ادامه مطلب ...


شادروان صابر از قله های شعر نقاد ایران شمالی بود و در دل همواره ارزوی ترقی و پیشرفت ایران و قفقاز و عثمانی را داشت/..شاعر از شیفتگان ادبیات ایران بود..بار ها در اشعارش از نظامی و خاقانی و فردوسی و حافظ و سعدی یاد کرده است..صابر در پایان عمرش بر ان شد تا شاهنامه فردوسی را به زبان ترکی باز گرداند...ارزندگی این تکاپو در این بود که اشعار برگردانده شده از شاهنامه غالبا مثنوی هستند و بسیار زیبا...افسوس که عمرش کفاف نداد و این مهم را به سرانجام نرسانید و تنها موفق به ترجمان کمتر از یکهزار بیت از شاهنامه ای شد که همواره او را می ستود...از او دیوانی اکنده از شعر های ترکی و بخش کمتری فارسی بیادگار باقی مانده است..صابر در اشعارش هیچگاه شمال ارس را با نام جعل شده ..اذربایجان..نام نبرده است و با بررسی اشعار او به راحتی می توان به سند دیگری پیرامون افشای جاعلان دست یافت...در بخش دیگر چند بیتی از ترجمان زیبای شاهنامه صابر را خواهم اورد

 



ادامه مطلب ...

 


 

این پیکره نشان گر ارزشمند ترین ،دیر پا ترین و تفصیلی ترین کتابی است که پیرامون کردها و کردستان نگاشته شده است.نویسنده این اثر دیر پا و ارزنده ،شرف خان ابن شمس الدین بدلیسی است و در سال 1597 میلادی ،1005 هجری به زبان ادبی-تاریخی آن روزگاران ،فارسی به نگارش در آمده است.ارجمندی شرفنامه و سترگی کوشش بدلیسی از ان روی است که پیش از او هیچ کتاب جامعی پیرامون تاریخ کردها نوشته نشده بود.چنانکه در زمان ساسانیان و اوایل اسلام چادرنشینان کوهستان‌های فارس را کرد می‌خواندند. اگر تاریخ اقوام کرد در پیش از اسلام تاریک و مبهم است

 



ادامه مطلب ...


این پیکره زیبا نشان گر مزار همایون ،دومین امپراتور گورکانی هند ،در شهر دهلی است و همایون همان کسی است که چون تاج و تختش را از دست داد ،به دربار ایران عهد شاه تهماسب پناه آورد و سر انجام پس از 15 سال اقامت در ایران ،با پشتیبانی سپاه ایرانی و شاه تهماسب یکم صفوی ،توانست به هند باز گردد و تاج و تختش را دیگر بار بدست آورد. هفتم تیر ماه 919 خورشیدی مصادف با بیست و هشتم ژوئن سال 1540 میلادی به دربار قزوین- پایتخت آن زمان ایران- خبر رسید که همایون شاه امپراتور هند قصد پناهنده شدن به ایران (شاه تهماسب یکم صفوی) را دارد.



ادامه مطلب ...


هویت ایران و ساختار ان در دهه پایانی سده بیستم و سالهای اغازین قرن بیست و یکم به یکی از رهیافت های عمده پژوهشهای سیاسی و فرهنگی بدل شده است.با پایان یافتن جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی پزوهشهای مرتبط با ملیت و قومیت شتابی دو چندان گرفته است.فروپاشی کشور هایی چون شوروی-یوگوسلاوی- چکواسلواکی ...این باور را در میان برخی کانونهای اندیشه و سیاست برانگیخت که رشته فروپاشی های دیگری نیز در دیگر کشورهای مشابه در راه خواهد بود.در ایران نیز اینک این تکاپوهای جهانی برخی جریانهای خفته سیاسی و فکری مانند پانترکیسم-پان عربیسم- و پانکردیسم و پان بلوچیسم را واداشته تا با خوش بینی و ساده اندیشی در پی به بار نشاندن ارمانهای دیرین خود برایند



ادامه مطلب ...

 

بابک خرم دین .  ابن الندیم در الفهرست آرد: واقدبن عمرو تمیمی که تاریخ بابک کرده است گوید:


پدر بابک روغنگری از مردم مدائن بود وقتی جلای وطن کرده به ثغر آذربایجان شد و در روستای میمذ به ده بلال آباد مسکن گزید بر پشت روغن می کشید و ازدهی بدهی بفروختن می برد تا اینکه بزنی بلایه شیفته گشت و با او دیری به ناشایست بگذرانید.



روزی آن دو در بیشه دور از قریه به شراب و عشرت میگذاشتند زنان که به آب بردن بیرون شده بودند، آوازی نبطی بشنودند دنبال آواز بگرفتند و آن دو را در آنحال بیافتند و برآنان هجوم کردند و گیسوان زن را گرفته کشان بده بردند و بر سر جمع او را تفضیح و رسوا کردند سپس پدر بابک پیش پدر زن شد و دست او بخواست و بااو ازدواج کرد و بابک از این زن بزاد.

 



ادامه مطلب ...

 


بر اساس تئوری های جامعه شناسی، عدم کارکردهای یک کنش اجتماعی در بستر فعالیت های هدف گذاری شده، باعث بروز سرخوردگی و ایجاد ساختارهای دیگری می گردد که لزوما معطوف به بستر و مولفه های اولیه نیستند.

اگر چه تعاریف جامعه شناختی باید بر پایه چارچوب های نظری هر جامعه با اختصاصات ویژه در نظر گرفته شود و اطلاق این تعاریف و نظریه های عام به گونه ای صلب و کلیشه ای نتایج درستی بدست نمی دهد، اما سیر رویدادها و کنش های جامعه ایران و اقوام آن در تاریخ، نشان داده سطح خواسته ها با توجه به عدم کارکرد هدف ها، تغییر یافته و دیگرگون شده است. این تاثیر منفعل کننده و بعضا استحاله کننده بخصوص در مورد کنش نخبگان، برای هدایت اقوام به سوی اهداف مورد نظر، بسیار بیشتر دیده می شود.

 



ادامه مطلب ...

 


پژوهش و گردآوری از ارشام پارسی

در طی چند سال اخیر توطئه های کودکانه ای پیرامون جعل تاریخ پر افتخار آذربایجان و نام بزرگ آن که به زادگاه اشو زرتشت مشهور است صورت گرفته که با حمایت های انگلستان و آمریکا در پشت پرده رهبری می شود . این حرکات ادامه همان توطئه های حکومت شوروی سابق و حمایت از حزب دموکرات آذربایجان است . پس از شکست این حزب وابسته امروزه همان اندیشه های قومگرایانه در قالب به اصطلاح هویت طلبی قومی نمایان شده است . تفکراتی عقب مانده قوم گرایی و قبیله پرستی که هزاران سال پیش در کشورهای پیشرفته به پایان رسیده است و حال کشورهای فخیمه و استعمارگر امروزه در این اندیشه هستند که دوباره چنین مزدوران متحجری را که نام پان ترکیزم یا پانترکیسم را به آنها داده اند را در ایران گسترش دهند .

 

 



ادامه مطلب ...

 

این پیکره و کتابها ،نشان گر میرزا علی معجز شبستری ،شاعر-منتقد صریح الهجه واپس گرایی و روشنفکر آذربایجانی ایرانی است.معجز را می توان در شمار روشنفکران اصیلی به حساب آورد که دل در سودای عظمت و پیشرفت ایران داشتند و از بی خبری و بی سوادی و واپس گرایی جامعه ایرانی دوره قاجاری دل آزرده بودند.آنچه از معجز باقی مانده دیوان اشعاری است به زبانهای ترکی اصیل اذربایجانی و فارسی و چند نامه و البته غالب اشعار بازمانده از او به ترکی نغز آذربایجانی است و غالبا نقد هایی گزنده بر واپس گرایی.میرزاعلی معجز شبستری از پیشگامان زنده داشت حقوق مدنی زنان ایرانی است. او در اشعار خود تساوی حقوق اجتماعی و قانونی زنان را خواستار است و در اشعارش بنا به موانعی که در جامعه آنروز برای ذکر نام زنان وجود داشته همسر خود خانم تکذبان را تمثیلی از زن آذربایجانی-ایرانی بحساب آورده و شعر گفته‌است

 

 



ادامه مطلب ...

 

این نقشه بسیار مهم و تاریخی ،متعلق به محمود کاشغری ،نویسنده کتاب ارزشمند دیوان لغات الترک است..نقشه ای متعلق به 1000 سال پیش...اصل نقشه اینک در موزه ملی استانبول ترکیه نگاهداری شده و کپی های آن در اغلب موزه های مهم جهان -در بخش تاریخ پس از اسلام وجود دارد
 



ادامه مطلب ...



http://up.vatandownload.com/images/vaqb7o5wo9z97vrr9.jpg

این پیکره ارزشمند و تاریخی نشان گر نقشه شهر تبریز در سال 1908 میلادی و در زمانه اوج جنگ میان مشروطه خواهان آذربایجانی با قوایی بود که محمد علی میرزا شاه مستبد و ضد مشروطه قجری گسیل کرده بود تا تبریز مشروطه خواه را محاصره کنند..کوشش های دربار واپس گرای قاجاری ثمره ای نداد و سر انجام قوای روسیه تزاری وارد تبریز شدند...آنچه که در این نقشه اهمیت دارد نام محله های تبریز است که غالبا تا زمان کنونی بلاقی مانده اند و غالب این نام ها در صد ها کتاب و نگاشته معتبر باقی تاریخی نیز ثبت و ضبط شده است..



ادامه مطلب ...



مدتیست که دروغ گویان و خائنین به وطن در فضای مجازی با جعل اسم آذربایجان و املای جعلی به صورتهای
گوناگون قصد دارند.ماهیت ایرانی کلمه آذربایجان را تخطئه کنند و برای این واژه پارسی با تاریخ سازی جعلی
ریشه التایی بسازند......



ادامه مطلب ...

 


نقشه ایران دوره صفوی، متعلق به  عثمانی که ممالک ایران نوشته شده است

 



ادامه مطلب ...

 



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Persian%28IRAN%29_Empire_1747.jpg

یکی از بنیادی ترین و دانشی ترین روش های پی بردن به گستره جغرافیایی ایران زمین ،بررسی صد ها نوشتار و نقشه تاریخی است.به راستی بایستی اذعان کرد ،هیچ ابزاری همانند این نقشه های تاریخی ،حقانیت جغرافیایی ایران و نام های تاریخی سرزمین های منسوب بدان را گواهی نمی دهد.یکی از دقیق ترین نقشه های تاریخی ،نقشه ای است که امان بوون انگلیسی در سال 1747 میلادی کشیده است.گستره امپراتوری پرشیا...به چند نکته کلیدی در این نقشه دقت فرمایید...



ادامه مطلب ...